تغییر حکم شرعی کاشت ناخن برای سود بیشتر!
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۵۸۰۶۰۴
صراط: میل به آراستگی و زیبایی مسئلهای جدا ناپذیر از زنان در طول تاریخ بوده است. در هر دورهای زنان برای زیباتر شدن از ابزارهای مختلفی استفاده میکردند. این ابزارها به مرور زمان متنوعتر و بیشتر شد، به طوی که اگر در گذشته این ابزار تنها خلاصه در استفاده از سرمه و حنا و… میشد، اما امروزه به کاشت ناخن و مژه و ابرو و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در سالهای اخیر تب کاشت ناخن در بین زنان بسیار فراگیر شده است و در این بین برخی از آرایشگاهها نیز برای جلب مشتری و کسب در آمد بیشتر، از جانب خود حکم شرعی صادر کرده و اعلام میکنند کاشت ناخن مانعی برای وضو و غسل نیست و در برشورهای تبلیغی خود نیز به آن اشاره میکنند، به این ترتیب به فراگیر شدن کاشت ناخن و مژه دامن میزنند.
مسئله کاشت ناخن از امور مستحدثه و جدیدی است که برای تأیید و رد آن از ناحیه شرع، باید به کلام مراجع تقلید که در این زمینه قابلیت و توانایی دادن حکم را دارند، مراجعه کرد. در این نوشتار سعی میکنیم به سؤالاتی که در این مورد مطرح است پاسخ دهیم:
۱_ آیا شرعا، صرف کاشتن ناخن اشکال دارد یا خیر؟
طبق نظر اکثر فقها صرف کاشت ناخن و انواع روشهای آرایشی و زینت اعضای بدن فی نفسه دارای اشکال فقهی نیست و این مسئله در مورد کاشت ناخن و مژه نیز صدق میکند. اما در مورد کاشتن ناخن و مژه، باید در نظر داشت که:
طبق نظر اکثر علما اگر کاشت ناخن زینت محسوب شود باید دستها را از دید نامحرم پوشاند. البته علما زینت بودن یا نبودن کاشت ناخنها را به تشخیص عرف جامعه واگذار کرده اند؛ بنابراین با توجه به این که در حال حاضر در جامعه ما کاشت ناخن (صرف نظر از مشکل و بیماری حاد که به دستور پزشک انجام میشود) برای زیبا شدن دستها و ناخنها استفاده میشود و همه به این مسئله اذعان دارند که دستی که روی آن به اصطلاح ناخن کاشته شده نسبت به دست بدون ناخن زیباتر است، پس ناخن کاشته شده زینت و زیبایی محسوب میشود و باید از نامحرم پوشانده شود.
«کاشت ناخن با فرض صدق زینت باید از نامحرم پوشیده شود. تشخیص زینت بودن یا نبود موکول به نظر عرف جامعه است.» (استفتاء کتبی از دفتر آیتالله خامنه ای)
۲_ وضو و غسل و نماز با ناخن کاشته شده صحیح است یا باطل؟
برای پاسخ به این سؤال، حکم شرعی از جانب برخی از مراجع عظام را در ادامه مقاله بیان میکنیم، اما در اینجا توضیحی کوتاه، اما مهم و جامع درباره حکم شرعی کاشت ناخن ارائه میدهیم:
«طبق نظر مشهور مراجع کاشت ناخن یا چسباندن مژه و ناخن، ایجاد مانع عمدی بر اعضای وضو وغسل است و این کار مانع رسیدن آب به ناخن و مژهها میشود لذا وضو و غسل را باطل میکند و باید حتما برای اولین نماز اقدام به برداشتن آن کنید (با حلاّل قوی که در آرایشگاهها موجود است) در غیر اینصورت وضو و غسل و نماز باطل میشود و وضو و غسل جبیره فقط در مواردی مانند تنگی وقت نماز و یا در سفر بودن و یا به هنگام شب و سحر که امکان دسترسی به آرایشگاه و برداشتن مانع وجود ندارد صحیح است و در غیر این موارد وضو و غسل جبیرهای باطل است و باید بعد از رفع مشکل مانند تنگی وقت و… فورا اقدام به برداشتن ناخن و مژه کنید. در صورت عدم رفع ناخن مصنوعی یا مژه، وضو و غسل جبیرهای باطل است، لذا نماز نیز باطل میشود.»
آرایشگران و کلاه شرعی برای جذب مشتری
با نگاهی کلی در نظرات علما به دو مطلب قابل برداشت بودن ناخن و غیر قابل برداشت بودن ناخن بر میخوریم که باید در آن کمی تامل کنیم. متاسفانه عدهای با تحلیلی ساده از این دو مطلب استدلال میکنند که، چون برداشتن ناخنها سخت است و خود علما نیز وضو و غسل جبیره را برای این امر قرا دادند، پس به راحتی میتوان هم ناخن کاشت و هم وضو، غسل و نماز را انجام داد، در صورتی که این تحلیل تنها یک کلاه شرعی است. متاسفانه عدهای از آرایشگران و افرادی که به دنبال سود خود هستند به این اشتباه و تحلیل غلط از احکام الهی دامن میزنند و با بیان این مطلب که میتوان برای کاشتن ناخن وضو و غسل جبیره گرفت، اسباب باطل شدن وضو، غسل و نماز دیگران را فراهم میکنند.
غیر قابل برداشت بودن ناخن منتفی است
با وجود امکاناتی مانند حلالها و برخی از مواد امکان برداشتن این ناخنها وجود دارد، حتی اگر به خاطر برداشتن، درد خفیفی هم برای فرد ایجاد شود که قطعا این درد و صدمات کمتر از زمانی است که ناخن را برای به اصطلاح کاشتن تراشیده و آماده میکنند، بنا براین دیگر غیر قابل بر داشت بودن ناخنها منتفی میشود و تنها شاید یک مورد آن هم با اجازه و نظر قطعی پزشک را میتوان از این امر استثنا کرد و آن هم زمانی است که در برخی از افراد به دلیل بیماری پوستی ناخنها از بین میروند و برخورد ناخن با آب و اشیا سبب درد و مشقت بسیار میشود و امکان استفاده از هر وسیله دیگری مانند دستکش هم وجود ندارد. البته در این موارد این چنینی نیز میبایست از مرجع تقلید سؤال کرد و بعد در نهایت اقدام به این کار نمود.
نتیجه:
بنا براین نمیتوان به راحتی و به هر بهانهای مانند این که ناخن هایم را میجوم، ناخن هایم شکننده است و… اقدام به این کار کرد چرا که اگر راه درمانی برای بهبود وضعیت ناخنها وجود داشته باشد، باید نسبت به آن اقدام کرد نه این که آن را بهانهای برای کاشت ناخن قرار داد؛ چرا که کاشت ناخن و قرار دادن پوششی بر روی ناخن و به تبع آن انجام وضو غسل جبیره در موارد بسیار بسیار خاص و با نظر پزشک و تشخیص مراجع تقلید انجام میشود نه برای زیبایی صرف، که این روزها هدف همه بانوان برای کاشت ناخن شده است و این افراد دانسته یا ندانسته اسباب گناه و قبول نبودن غسل، وضو ودر نهایت نماز خود را با دستان خود و به بهای کسب زیبایی برای خود فراهم میکنند و به راستی چه بهای اندکی است زیبایی جزیی از بدن برای کسب رضایت دیگران در برابر از بین رفتن نماز و کسب رضایت معبود مهربان.
در پایان به نظر چند تن از مراجع عظام اشاره میکنیم:
آیتالله خامنهای
سؤال: اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، براى وضو و غسلش چه باید بکند؟
پاسخ: در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با مشقت غیرقابل تحمل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد، سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسلهاى بعدى را باید بهصورت جبیره انجام دهد (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتىکه امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.
آیتالله سیستانی
سؤال: برخی خانمها ناخنهایشان را به قصد آرایش از حد طبیعی بلندتر میکنند و، چون گاهی اوقات آنها میشکنند طبیبان روکشی تجویز میکنند که تا پاسی از روز روی ناخنها میماند. با علم به اینکه آن روکش و یا لاک و مانکور مانع از رسیدن آب به هنگام غسل و وضو به ناخنهاست، آیا استفاده خانمها از چنان روکش، لاک و یا مانکور جایز است و وضو و غسل با آن چطور است؟
پاسخ: پاس غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب میشود، صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل پاک کرد و قصد آرایش، مجوز چنان کاری نمیشود.
مرحوم آیتالله بهجت (ره)
سؤال: اخیراً افرادى که فاقد ناخن هستند، به وسیله پیشرفت علم پزشکى مىتوانند ناخن مصنوعى بکارند؟ آیا وضو و غسل آنها صحیح است؟
۱_حکم شرعى کاشتن ناخن مصنوعى را بیان فرمایید.
پاسخ: شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مىخواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمىشود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل چنین کاری جایز نیست، چون اضطرار ندارد.
۲_در هر حال اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، وظیفهاش در وضو و غسل چیست؟
پاسخ: وضو و غسل صحیح نخواهد بود و اگر این فعل در یکی از اوقات نماز انجام شود، ضایع نمودن امر واجب دانسته شده و اگر قبل از وقت نماز انجام شود، خلاف احتیاط خواهد بود؛ در صورت کاشتن ناخن به هنگام وضو یا غسل اگر امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در وضو و غسل عمل به جبیره کند.
آیتالله مکارمشیرازی
سؤال: لطفاً بفرمایید کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا میتوان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند؟
پاسخ: در صورتیکه ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخنهای مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیرهای میگیرند.
منبع: صراط نیوز
کلیدواژه: ناخن کاشت ناخن حکم شرعی آرایشگری غسل صراط وضو و غسل جبیره کاشت ناخن غسل و نماز ناخن و مژه بودن ناخن ناخن کاشت غسل و وضو آیت الله حکم شرعی ناخن ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۸۰۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محسن موسوی عصر سه شنبه در دیدار با سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران اظهار کرد: با توجه به گرمسیری بودن این شهرستان مرزی، باید کاشت نهال متناسب با آب و هوای آن مورد تاکید جدی قرار گیرد.
وی گفت: یکی از طرحهای خوبی که در این دولت مردمی آغاز شده، پویش کاشت یک میلیارد درخت بود که این طرح که از فرمایشات مقام معظم رهبری نیز است لذا برای تحقیق این مهم باید به صورت عملیاتی در دستور کار منابع طبیعی قرار بگیرد.
وی به جذب اعتبارات در حوزه های مختلف منابع طبیعی با توجه به وسعت شهرستان اشاره کرد و بیان کرد: ایجاد سازه های آبخیزداری و پخش سیلاب و از همه مهمتر کاشت نهال در عرصه های بیابانی و کانون های گرد و غبار از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه قرار بگیرد هرچند در سالهای گذشته نیز اقدامات خوبی در حوزه های یاد شده صورت گرفته است.
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران گفت: حفاظت و حراست از عرصه های ملی از موضوعات مهم و سازمانی است که همواره مورد توجه همکاران ما در منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بوده است.
جلیل فرهادی تصریح کرد: شهرستان دهلران دارای یک نهالستان گرمسیری و ۲ نهالستان سردسیری است ودر راستای برنامه دولت مبنی بر کاشت یک میلیار درخت و توجه و تحقق به منویات مقام معظم رهبری پویشهای مختلف کاشت درخت با حضور مسئولان، سازمانهای مردم نهاد و اقشار مختلف مردم در سطح شهرستان اجرا کرده است.
وی با اشاره به اینکه دهلران از مناطق سیل خیز است، افزود: با توجه به مطالعات حوزههای آبخیز و آبریز بخشهای موسیان، مرکزی، میمه و زرین آباد و دشتهای برتش، بیات در بالادست اراضی کشاورزی، اقدامات مهم و موثری در ایجاد سازههای خاکی انجام شده و کار های آبخیزداری در شهرستان همچنان تداوم دارد.
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران گفت: باتوجه به فرارسیدن فصل گرما در شهرستان و برداشت محصولات کشاورزی منابع طبیعی شهرستان برای جلوگیری از حریق های احتمالی تیم های واکنش سریع تشکیل داده است.
فرهادی ادامه داد: باتوجه به اینکه وسعت شهرستان دهلران زیاد است انتظار می رود همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی، دهیاران و شورا ها و اقشار مختلف مردم به عنوان همیار طبیعت کارکنان منابع طبیعی را یاری کنند.
کد خبر 6093778